Mediatiedote

Datakeskus Espooseen olisi arvokas investointi, mutta Oittaa on sille väärä paikka

Fortum on suunnittelemassa datakeskusta ja hakee Espoon kaupungilta varausta sen suunnittelua varten. Datakeskus tarvitsee noin 35 hehtaarin tontin. Keskus, jonka tuottamaa hukkalämpöä johdettaisiin kaukolämpöverkkoon, on Espoon kestävän kehityksen tavoitteiden suuntainen ja siksi innostava, mutta toiminnan sijoittaminen Oittaalle – yhdelle Espoon parhaiten toimivista ulkoilu- ja liikunta-alueista olisi vakava virhe.

Oittaalla on tällä hetkellä pääkaupunkisseudun parhaat hiihtomahdollisuudet. Ladut on hoidettu taidolla, ja niistä tulee käyttäjiltä erinomaista palautetta. Toteutuessaan datakeskus katkaisisi ladut ja supistaisi metsäaluetta. Marjastajat ja muut ulkoilijat menettäisivät upean keitaan, joka on listattu myös maakunnallisesti merkittäväksi virkistysalueeksi.

Datakeskus on merkittävänä investointina tervetullut Espooseen, mutta Oittaa on sille täysin väärä paikka. Onneksi vaihtoehtoja on: esim. Kiviruukin, Vermon, Olarinluoman ja Keran alueet.

Markku Sistonen
puheenjohtaja
046 8773884

Jaa

Pike Hilakari

Saimme eduskuntavaaliehdokaslistaamme vielä rautaisen lisäyksen: Pirjo ’Pike Hilakarin!
Hilakari on 48 vuotias tietokirjailija ja toimittaja: erityisiä painopisteitä Hilakarilla on terve ja luonnonmukainen rakentaminen, sisäilmaongelmien ratkaisukeskeinen hoitaminen sekä ilmastonmuutos.

Lisäksi Hilakari painottaa lapsiperheiden hyvinvointia, koulutusta sekä julkisen liikenteen kehittämistä.

Meillä taitaa olla sama suunta!

Jaa

Valdemari

Espoon demarien valtuustoryhmän nettilehti Valdemarin vuoden ensimmäinen numero on ilmestynyt!

Aiemmin julkaistuista jutuista mukana on edelleen luettavissa valtuustoryhmän – sekä varsinaisten että varajäsenten tähän mennessä kirjoitetut esittelyt ja Valdemarin kuuden vuoden aikana julkaistujen numeroiden teemalistat.

Hyviä lukuhetkiä juttujen parissa!

http://espoonvaldemari.blogspot.fi

Jaa

Vammaisten liikkumisvapaus on turvattava!


Yhteistyössä demareiden ja vasemmiston vammaispoliittiset työryhmät:

Montako sellaista yhdensuuntaista matkaa teet kuukaudessa, jotka eivät liity työhön tai opiskeluun (esim. matkat kauppaan, sukulaisiin ja harrastuksiin)? Laske mukaan kaikki matkat, oli ne tehty kävellen, pyörällä, bussilla, junalla, metrolla, taksilla, raitiovaunulla, mopolla, skootterilla, moottoripyörällä, lentokoneella tai autolla. Vammaiselle henkilölle 18 matkan on riitettävä vapaa-ajan tarpeisiin. Mitä tekisit, jos joutuisit odottamaan töihin, opiskeluun, harrastukseen tai kylään lähtöä tunnin? Entä mitä tekisit, jos bussi ei tulisi lainkaan? Usein vammaisille henkilöille lakisääteisesti kuuluvat kyydit eivät tule silloin, kun on sovittu, tai kyyti ei saavu lainkaan. Tätä sattuu, vaikka asiakas olisi tilannut kyydin hyvissä ajoin. Mieti, kuinka paljon olisit myöhässä perillä, jos kuljet ylimääräiset 10 kilometriä viedäksesi pari muuta matkustajaa heidän haluamiinsa paikkoihin? Tämä on arkea monelle vammaiselle, koska kyytejä yhdistellään.

Mieti, miten lepytät esimiehesi, kun olet kaksi tuntia myöhässä perillä? Tämä on vammaiselle hyvin tuttua, koska kyyti tulee myöhässä ja matkaan menee normaalia kauemmin aikaa kyytien yhdistelemisen vuoksi. Mitä teet, jos joutuisit matkustamaan ilman turvavyötä? Entäpä, jos joutuisit istumaan hyvin epämukavassa asennossa, ja et saisi mukaan kaikkia tavaroitasi? Vammaiset henkilöt joutuvat joskus matkustamaan turvattomasti ja epämukavasti. Mitä tekisit, jos bussi jättäisi sinut väärään paikkaan? Mitä tekisit, jos et voisi matkustaa muualla kuin kotiseudullasi? Jos et pääsisi kesämökille, sukulaisia ja ystäviä tapaamaan? Kunnan ei ole pakko myöntää oikeutta muihin kuin asiakkaan kotikunnan ja sen naapurikuntien alueen matkoihin. Entä, jos et pystyisi lähtemään matkaan yllättäen, vaan sinun tulisi tietää matkasta edellisenä päivänä?

Vammaispalvelulain mukaisissa kyydeissä, eli kuljetuspalveluissa, on nyt paljon epäkohtia ympäri Suomea. Ne eivät toimi uuden liikennepalvelulain vuoksi. Asiakkaiden kannalta on välttämätöntä, että kuljetuspalvelut toimivat.

Se vaatii seuraavat asiat:

1) Asiakkaalla on matkoja tarpeisiinsa nähden riittävästi, kuljetuspalvelupäätöksen saa nopeasti ja sen hakeminen on helppoa.

2) Kyydin tilaaminen on sujuvaa, helppoa, maksutonta, esteetöntä ja saavutettavaa. Keskuksen vastaamista joutuu odottamaan enintään kaksi minuuttia. Palvelu on käytettävissä ympäri vuorokauden. Kyydin voi ottaa taksitolpalta tai tilata suora- tai ennakkotilauksena. Voi tilata kyydin muutenkin kuin puhelimella (esim. tekstiviestitse tai sähköpostilla). Palvelukielinä ovat suomi, ruotsi ja englanti. Viittomakieltä puhuvat on myös huomioitu.

3) Autoa ryhdytään etsimään heti kun kyyti on tilattu ja kyydin saa kohtuullisessa ajassa.

4) Asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaava auto saapuu silloin kun oli sovittu.

5) Kuljettaja on luotettava, palvelualtis, osaa hyvin suomea tai ruotsia ja tuntee seudun, jolla ajaa.

6) Kyyti on turvallinen. Kuski osaa käsitellä asiakkaan apuvälineitä ja osaa huomioida asiakkaan erityistarpeet (mm. sokean opastaminen, avustaja- ja opaskoiran kanssa toimiminen ja elvytys- ja ensiaputaidot), sekä avustajan ja perheenä liikkumisen tarpeet.

7) Kyytien yhdistely on vapaaehtoista ja etukäteen sovittua, eikä se pidennä kohtuuttomasti matka-aikaa.

8.) Asiakkaalle myönnetään vakiotaksi/tuttutaksilupa, jos sille on lääketieteellinen tarve. Niin kauan kuin autoista on pulaa, niin erityisesti inva-autoa tarvitsevan asiakkaan pitää voida sopia kyydistä suoraan kuskin kanssa.

9) Asiakas voi matkustaa muuallakin kuin kotiseudullaan, esim. kesämökkikunnalla.

10) Kuljetukset järjestyvät asiakkaan aikataulun mukaan, esim. työn/opiskelun perusteella.

11) Tilauskeskuksen ja kyytejä ajavien autojen toimintaa seurataan, arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti, mm. valtion ja kuntien toimesta.

12) Kyydin hinta ei ole este kulkemiselle, vaan sen omavastuu on julkisen liikenteen hintaan verrattavissa. On mahdollisuus hankkia kuukausilippu ja saada eläkeläis-, työttömyys- tai opiskelija-alennus.

13) Keskukset korvaavat asiakkaille palvelussa sattuneiden ongelmien aiheuttamat välittömät ja välilliset kulut, esimerkiksi keskuksesta johtunut myöhästyminen korvataan.

Vammaisten ihmisten liikkumisvapaus on siis vaarantunut uuden liikennepalvelulain vuoksi. Me allekirjoittaneet vaadimmekin, että vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluiden toimivuus turvataan. Yhdenvertaisuuslain, vammaispalvelulain ja YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimus toteavat, että vammaisilla henkilöllä tulee olla yhtäläinen liikkumisvapaus kuin vammattomilla. Kuljetuspalvelukyydit mahdollistavat vammaisten ihmisten opiskelun, työssäkäynnin, asioinnin, harrastukset, yhteiskunnallisen vaikuttamisen sekä ystävien ja sukulaisten tapaamisen. Kyytien toimivuudesta ovat vastuussa eduskunta, hallitus ja kunnat. Vaadimmekin, että te päättäjät ryhtyvät välittömästi toimiin, jotta vammaisten henkilöiden liikkumisvapaus toteutuu täysimääräisesti.

Pirkko Kuusela, SDP:n vammaispoliittinen työryhmä, puheenjohtaja

Elina Nykyri, Vasemmistoliiton vammaispoliittinen työryhmä, puheenjohtaja

SDP:n vammaispoliittinen työryhmä:

Arzu ÇaydamLehtonen, Tanja Hakala, Minna Muukkonen, Eeva Pitkänen, Hannele Rauhanen, Karin Rinne-Halme, Pia Saarela, Taimi Tolvanen,

Vasemmistoliiton vammaispoliittinen työryhmä:

Liisa Ahola, Katri Alajärvi, Terhi Haukka, Miina Kajos, Lauri Kalevi Karppinen, Sari Laiho, Matti Larinaho, Markus Maury, Ninni Nakari,
Tiina Rinne, Esa Salminen, Harry Yltävä

Jaa