Miksi Kauniainen ja Espoo yhteen?

Maassamme on juuri nyt harvinaisen monta sisäpoliittista asiaa päätöksenteossa.  Heti presidentinvaalien jälkeen esiin nostettiin kolme megaluokan asiaa, kuntauudistus, puolustusvoimia koskeva uudistus ja Nokian Salon tuotantolaitosten kohtalo. Muutama päivä tämän mediahöykytyksen jälkeen mukaan liittyi vielä neljäs tärkeä aihe, miten käy Finnairin?

Kuntauudistuksessa esiteltiin kartta, jossa Suomen yli 300 kunnasta jäisi elämään vain noin 70. Espoota ja Helsingin seutua koski se esityksen kohta, jossa Helsinki, Espoo, Vantaa, Sipoo ja Kauniainen yhdistettäisiin yhdeksi  kunnaksi.

Tätä tilannetta oli edeltänyt jo viikkoja sitten Helsingin Sanomien (lue Helsingin kaupungin Sanomat) kirjoitus, jossa sanottiin, että Helsingin seudun viiden kunnan kuntaliitos on edellytys sille, että muuallakin maassa ymmärretään liittyä yhteen. Ja jos niin ei kävisi, niin Helsingin seutu antaisi väärän signaalin.

Näin ei kuitenkaan ole. Onhan aivan eri asia, jos puhutaan kunnista, joiden keskikoko lienee noin 10.000 asukasta ja joiden kokoamista yhteen työssäkäyntialueillaan on nyt esitetty.  Helsingin uuden suurkunnan koko olisi maassamme megaluokkaa, asukasmäärä olisi yli miljoona.

Niinpä Helsingin seudulla pitää puhua metropolihallinnosta ja kokonaan erillisestä ratkaisusta. Mikä muualla pätee liitosten perusteluksi, ei päde täällä. Tarvitaan jo vuosikymmen sitten mietitty esitys demokraattisesta seutuhallinnosta, metropolivaltuustosta, joka hoitaisi Helsingin seudun työssäkäyntialueen maankäytön, asumisen ja liikenteen asiat (eli MAL-asiat). Tätä esitti ns. Erkki Tuomiojan komitea.

Tämä metropolihallinto olisi parhaimmillaan Helsingin. Espoon ja Vantaan vahvojen peruskuntien yhteisö. Mukaan voisivat tulla myös ns. kehyskunnat.

Miksi ko. luettelosta puuttuu Kauniainen?

No siksi, että nyt on korkea aika yhdistää Kauniainen ja Espoo.

Tämä on perusteltua mm. siksi, että pian on rakenteilla Leppävaara-Kauklahti kaupunkirata, joka halkaisee Kauniaisen kaupungin. On suorastaan välttämätöntä, että Kauniaisten alue on mukana rahoittamassa ko. hanketta täysimääräisesti.

Toisekseen olen rekisteröinyt menneinä vuosina noin kymmenkunta pientä rajantarkistusesitystä, joita ovat tehneet Espoon ja Kauniaisten rajalla asuvat hyvistä syistä. Kaupunkien raja on murtoviiva, joka jakaa tekniset tehtävät ja usein jopa kadunpidon epäselvästi kunnasta toiseen. Kadut saattavat katkeilla rajalle ja asukkaiden sujuva kulkeminen estyy.

On myöskin niin, että rajan kirojen johdosta jää hyvin rakennettavia alueita raiskioiksi, kuten on käynyt esim. Turun väylän mäellä Kasavuoressa Kirkkojärveltä Helsingin suuntaan. Nyt kun pitäisi tiivistää asumista, on tällaisten raiskioiden olemassaolo oikeastaan anteeksiantamatonta tuhlausta.

Jo noin 40 vuotta sitten tullessani ensi kertaa Espoon valtuuston jäseneksi, jäi mieleeni silloisen Espoon apulaiskaupunginjohtaja Veikko Rantalan vaatimus: Kauniainen ja Espoo yhteen. Olisiko nyt oikea aika – edellä mainituilla perusteluilla?

Martti Tieaho

Jaa

Jätä kommentti

Vastaa