Vaalikampanjan avajaiset!

Tiistaina 28.2. kello 17.00-19.30, eli heti sen jälkeen kuin viimeisetkin ehdokassuostumukset virallisesti kaupungilla:
 
Sellosalin lämpiössä kokoontuu Espoon Demarien ehdokaskööri.
 
Tapahtuma on kaikille avoin, ja tapahtumassa julkistamme lopullisen vahvistetun ehdokaslistan lisäksi vaaliesitteemme, tavattavissa ehdokkaitamme ynnä muuta.
 
Luvassa myös stand up-komiikkaa.
 
Tervetuloa!

yhdessaespoo

Jaa

Minkälaisen Espoon sinä haluat?

ehdokkaaksi

Haluamme reilun ja kestävän Espoon, jossa on mahdollisuuksia jokaiselle ja jossa jokaisesta pidetään huolta.

Sinä voit vaikuttaa oman kaupunkisi asioihin!

Ilmoittaudu, tai kerro kenet sinä haluaisit ehdokkaaksi: kirsi.nyqvist@espoondemarit.fi

Jaa

HSL:n kaarimalli syrjii isoa osaa espoolaisista

Varavaluttettu, liikunta- ja nuorisolautakunnan pj., Antti Aarnion mielipidekirjoitus, julkaistu Länsiväylälehdessä 25.1.2017.

”Odotan joka aamu junaa Tuomarilan tai Espoon asemalla. Pakkasesta huolimatta mieltä kuumottaa typerä HSL:n lippu-uudistus, kaarimalli, joka astuu voimaan vuoden 2018 alusta.  Uudistus nostaa joukkoliikenteen lippujen hintoja erityisesti niille, jotka matkustavat linjan Suomenoja-Koivuhovi-Pitkäjärvi länsipuolelta Helsinkiin tai Vantaalle.

Kaarimalli-uudistus tarkoittaa sitä, että pääkaupunkiseudun joukkoliikennealue jaetaan kolmeen kaareen A, B ja C. Lipun hinta on sama kahden kaaren sisällä, mutta kolmannen kaaren alueelle matkustettaessa lipun hinta nousee.  Espooseen tulee kaksi kaarta B ja C, jonka raja kulkee Pitkäjärven keskeltä ja sukeltaa vähän sen jälkeen Koivuhovin aseman kautta kohti Suomenojaa.  Juuri C-kaaren sisältä Helsinkiin matkustaville, muun muassa bussilla kulkeville espoonlahtelaisille tai junaileville Espoon keskustan asukkaille, lippujen hinnat nousevat kaikkein eniten.

Miksi C-kaaren raja ei kulje Espoossa pitkin Kehä-III:a kuten se tekee Helsingissä ja Vantaalla? Miksi raja sukeltaa etelään juuri Koivuhovin aseman kautta, kun tilastojen mukaan Kauklahden, Espoon ja Tuomarilan asemat ovat junaan nousujen määrässä mitattuna paljon suositumpia? Espoon asema on toiseksi vilkkain asema Leppävaaran jälkeen.

Pisteeksi iin päälle, C-kaaren raja on myös kaupunginsuunnittelun kannalta typerä.  Kaikki taloudellisesti ajattelevat espoolaiset pyrkivät välttämään korkeampaa lipun hintaa ja nousevat joukkoliikenteen kyytiin halvemman B-kaaren sisällä olevasta paikasta. Autoilla asemille ajavat tulevat ajamaan Koivuhovin asemalta itään päin oleville asemille. Niissä ei vain ole juurikaan liityntäpysäköintipaikkoja. Vertailun vuoksi, Koivuhovin asemalla on 15, Espoon asemalla taas 279 pysäköintipaikkaa.  Tämän seurauksena ruuhkat lisääntyvät ja taistelu parkkipaikoista Leppävaaran asemalla laajenee.

Oli emämunaus, että Espoo ei käyttänyt isännän ääntä HSL:ssä ja ajanut kuntalaisten etua tässä asiassa. C-kaaren pitää kulkea pitkin Kehä III:ta Espoon rajalle saakka, jolloin kaikki viisi Espoon aluekeskusta ovat AB-kaarien sisällä ja tasa-arvoisessa asemassa. Espoon pitää vaatia HSL:n kaarimallin rajojen muuttamista. Kaupungin on oltava valmis avaamaan kukkaroaan tämän siirtämisen vuoksi. HSL:n hallitus kyllä muuttaa kaaren rajoja, jos nyrkkiä lyödään pöytään.

Antti Aarnio

Liikunta- ja nuorisolautakunnan pj (sd)

Länsiväyläsieppaus

Jaa